Miksi liikkua

26.09.2020

Liikunta ja harrastukset tekevät hyvää. Sehän on jo luonnollisesti kuultu. Ja näinhän se on.


Liikunnassa on kuitenkin monia motivaatiotekijöitä. Tärkeintä liikkumisessa on hauskuus ja hyvä olo. Ne ovat pitkäjänteisen liikuntamotivaation kärkitilalla. Runnomalla voidaan saada lyhytjänteisesti tuloksia, mutta pitkällä aikavälillä sen tuotoksena ovat vain rikkinäiset paikat ja ahdistavat ajatukset liikunnasta. Siispä itse tekemisen eli liikkumisen tulee olla keskiössä, hauskalla tavalla.


Liikkumisen mukavuuteen vaikuttaa myös muut tekijät. Esimerkiksi se onko hyvä liikkumisessa. Eli tunteeko itsensä päteväksi. Aloittaminen haasteista, jotka ovat mahdollisia saavuttaa, lisäävät onnistumisen todennäköisyyttä.


Mutta kun muut tekevät paremmin..


Vertailua on mahdoton lopettaa. Sen kanssa voi kuitenkin elää. Hyväksyä se, että toiset ovat voineet harjoitella vuosia enemmän kuin sinä itse. Vertailua voi hyödyntää siihen, että yrität oppia paremmiltasi ja motivoida itseäsi sillä. Eli keskittyä omaan kehittymisprosessiisi, oppimalla samalla muilta. Näin voit myös ylläpitää omaa pätevyyden tunnetta.


Liikunta tulee myös automaattisemmin jonkun kanssa tehtynä. Se voi olla pari, joukkue tai ryhmä. Pelkästään toisten ihmisten läsnäolo tuo extra-vaihteen liikkumiseen ja hauskuuteen. Parin käyttäminen punttina on yksi vaihtoehto.


Liikuntamotivaatio muuttuu läpi elämän. Tarvitsemme jatkuvasti uusia tapoja liikkua. Liikunnasta voi löytää uusia puolia yllättävillä ja helpoillakin tyyleillä 😉


Tsemppiä treeneihin! 😊